Legea prevenirii acaparărilor ilegale a terenurilor publice.

Pe parcursul ultimilor ani au sporit semnificativ numărul construcții neautorizate, afectând grav arhitectura localităţilor și prejudiciind financiar Administrația Publică Locală.

Potrivit art. 86 din Codul funciar al Republicii Moldova,  Statul în persoana autorităţilor administraţiei publice locale are obligaţia să asigure folosirea raţională şi suficientă a terenurilor, precum  şi protecţia acestora indiferent de destinaţia lor.

În acest context, prezintă interes faptul că autorităţilor administraţiei publice locale au obligația de a proteja terenurile dar nu dispun pârghii ce ar permite realizarea acestui obligațiuni.

Scopul prezentului proiect este de a preveni situaţia alarmantă care este în continuă creştere şi pune în pericol proprietatea publică prin deposedarea abuzivă de terenuri de către băieții șmecheri.

Acest proiect va asigura un cadru legal eficient pentru combaterea construcţiilor neautorizate, oferind autorităţilor administraţiei publice locale instrumentele necesare pentru sancționarea contravenienţilor care încalcă cu bună-ştiinţă reglementările existente şi deseori acaparează samavolnic terenurile publice.

Prezentul proiect transmite competențe autorităţilor administraţiei publice locale cu privire la sancţionarea contravenienţilor prin aplicarea amenzilor şi demolarea construcţii neautorizate existente. 

                                                                                                                                    

    Proiect 

LEGE

pentru modificarea şi completarea unor acte legislative

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Art. I. Legea nr. 1308-XIII din 25 iunie 1997 privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 147-149, art. 1161) cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

După art. 101 se introduce art. 102 cu următorul conţinut:

„Art. 102. Pentru folosirea ilegală a terenurilor proprietate publică, inclusiv prin amplasarea construcţiilor neautorizate se încasează plată în proporţie de 50% din preţul de piaţă al terenului pentru primul an din data depistării folosirii ilegale, iar pentru următorii ani în proporţie de 100%.”

Art. II. Codul Contravenţional al Republicii Moldova nr. 218-XVI din 24.10.2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 3-6, art. 15) cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  1. La art. 30 alin. (2¹) după sintagma ,, prevăzute în capitolul XV al cărţii întîi” se completează cu sintagma ,, ,precum și contravenţiile prevăzute de art. 116, art. 178 şi art. 179”.
  2. Articolul 179 se completează cu un nou alineat (2) cu următorul conținut:

(2)   Executarea construcțiilor de orice categorie pe teren proprietate publică,  fără autorizație de construcție

se sancţionează cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 350 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 400 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice, în toate cazurile cu demolarea construcţiilor neautorizate şi remedierea terenurilor afectate în urma intervenţiilor neautorizate.

  1. La art. 398 alin. (1) după cifra „108” se introduce cifra „116”, iar cifrele „180,181” se înlocuiesc cu cifrele „178-181,”.
  2. La art. 405 alin. (1) cifrele „109 – 118” se înlocuiesc cu cifrele „109 – 115, 117, 118”.
  3. Alineatul (1) al art. 416 va avea următorul conţinut:

„(1) Contravenţia prevăzută de art. 177 se constată de Inspecţia de Stat în Construcţii”.

  1. După art. 417 se completează cu un nou art. 4171 cu următorul conținut:

Articolul 4171. Autoritatea Publică Locală

(1) Contravenţiile prevăzute la art. 116, 178, 179  se constată de către autoritățile  Administrației Publice Locale.

(2) Procesele-verbale cu privire la contravenţii se remit spre examinare comisiilor administrative.

Art. III. Articolul 28 din Legea nr. 163 din 09 iulie 2010 privind autorizarea lucrărilor de construcţie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 155 – 158, art. 549) ) cu modificările ulterioare, se completează după alineatul (1) cu alineatele (11), (12), (13) cu următorul conţinut:

(11) Construcţiile neautorizate executate pe terenuri proprietate publică se demolează. Legalizarea construcţiilor neautorizate executate pe terenuri proprietate publică este interzisă.

(12)   Demolarea construcţiilor neautorizate constă în distrugerea construcţiei sau a unui element din construcţie, care au fost executate în lipsa certificatului de urbanism, sau a autorizaţiei de construcţie, cu aducerea terenului la starea iniţială.

(13)    Demolarea construcţiilor neautorizate se execută de către contravenient, pe cont propriu, în termenul de 15 zile din data rămânerii definitive a deciziei comisiei administrative. După expirarea termenului de 15 zile, administraţia publică locală va demola construcţia în mod forţat, din contul contravenientului.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI

 

NOTĂ INFORMATIVĂ

la proiectul de lege pentru completarea şi modificarea unor acte legislative

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr.163- XVIII  din 09.07.2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie, ce ţine de construcţiile neautorizate, Legea nr. 1308-XIII din 25.07.97 privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului şi a Codului contravenţional al Republicii Moldova nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008.

Necesitatea elaborării, promovării și adoptării proiectului de lege rezultă din faptul că în ultima perioadă au sporit semnificativ numărul construcții neautorizate, care nu respectă legislaţia cu privire la construcţii, afectând grav arhitectura localităţii.

Scopul acestui proiect este de a preveni situaţia alarmantă care este în continuă creştere şi pune în pericol proprietatea publică prin deposedarea abuzivă de terenuri. Precum şi sancţionarea contravenienţilor prin demolarea acestor construcţii neautorizate existente.

Conform informaţiei Inspecției de Stat în Construcții, prezentate în Raportul anual de activitate, în anul 2011 au fost depistate 861 construcții neautorizate, dintre care doar 7 au fost demolate, conform hotărârilor instanţei de judecată. Majoritatea din ele sunt intervențiile neautorizate la construcțiile existente, garaje, anexe, etc. Însă sunt și cazuri de construcție în mod neautorizat a  caselor de locuit și obiectelor sociale.

Conform competenţelor funcţionale acordate autorităţilor publice locale şi problemelor majore cu care se confruntă acestea la combaterea  construcţiilor neautorizate şi ocupărilor ilegale de teren în municipiul Chişinău şi în alte localităţi se impune necesitatea modificării şi completării unor acte legislative menite să combată efectiv aceste fenomene.

Conform art. 86 din Codul funciar al Republicii Moldova,  Statul în persoana autorităţilor administraţiei publice locale are obligaţia să asigure folosirea raţională şi suficientă a terenurilor, precum  şi protecţia acestora indiferent de destinaţia lor.

Articolul 87 din Codul funciar al Republicii Moldova reglementează  sarcinile serviciului controlului de stat în domeniul folosirii şi protecţiei terenurilor, care constau în asigurarea respectării  de către toate organele de stat şi cele obşteşti, de către întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile agricole de stat, cooperatiste obşteşti, precum şi de întreprinderile mixte, persoanele fizice şi juridice străine, a cerinţelor legislaţiei funciare în scopul folosirii eficiente şi protecţiei cuvenite a terenurilor.

Prin prisma prevederilor art. 88 din Codul funciar controlul de stat asupra folosirii şi protecţiei terenurilor îl exercită Guvernul  şi autorităţile  administraţiei  publice locale.  Dispoziţiile autorităţilor administraţiei publice locale şi ale organelor de stat împuternicite să exercite controlul asupra folosirii şi protecţiei terenurilor, emise în limitele competenţei lor, sunt obligatorii pentru toţi deţinătorii de terenuri. Dispoziţiile autorităţilor administraţiei publice locale şi ale organelor de ocrotire  a naturii în problemele folosirii şi protecţiei terenurilor în limitele competenţei  lor sunt obligatorii pentru toţi deţinătorii de terenuri.

Normele de drept care prevăd modul de exercitare a controlului de stat asupra folosirii şi protecţiei terenurilor precum şi a construcţiilor neautorizate sunt art. 116, 178 şi 179 din Codul Contravenţional al Republicii Moldova.

Astfel, potrivit art. 405 al Codului contravențional, cazurile de folosire a terenurilor contrar destinaţiei pentru care au fost repartizate şi de ocupare nelegitimă a terenurilor cu îngrădirea lor (art.116),  se examinează de organele pentru protecţia mediului care le sancţionează cu amendă şi demolare, în ambele cazuri, a gardurilor şi a construcţiilor din contul contravenientului.

Conform prevederilor art. 416, al aceluiaşi cod cazurile de executare a construcţiilor de orice categorie, a lucrărilor de modificare, reamenajare, consolidare şi reparaţie capitală a clădirilor şi edificiilor, indiferent de tipul de proprietate şi de destinaţie, fără autorizaţie de construcţie, precum şi a construcţiilor ce cad sub incidenţa legislaţiei privind calitatea în construcţii fără licenţă eliberată în modul stabilit, se examinează de către Inspecţia de Stat în construcţii, care la rândul lor înaintează actele privind amendarea şi demolarea construcţiilor în instanţele judecătoreşti.

De regulă, acţiunile întreprinse de către aceste instituţii sunt respinse de către instanţele de judecată pe motivul omiterii termenului de prescripţie de trei luni, reglementat de art. 30 al Codului contravenţional.

Această situaţie pune în dificultate realizarea sarcinilor administraţiei publice locale, reglementate de art. 86-88; 101 ale Codului funciar, care practic este în imposibilitate de a se lupta cu construcţiile edificate neautorizat.

În această ordine de idei nu poate fi ţinută evidenţa acestor contravenţii şi nu există pârghii suficiente în contracararea lor.

Reieşind din cele expuse se propune completarea și modificarea art. 30, 398, 405, 416 din Codul Contravenţional, în vederea împuternicirii autorităţilor publice locale cu dreptul de a constata și examina aceste contravenţii administrative. Totodată, se propune completarea art. 28 al Legii nr. 163/2010 privind autorizarea lucrărilor în construcţie cu o normă care stabileşte expres obligativitatea demolării construcțiilor neautorizate executate pe terenuri proprietate publică cu interzicerea legalizării acestora.

De asemenea, având în vedere faptul că demolarea unei construcţii edificate neautorizat pe un teren ocupat ilegal este un proces îndelungat, care durează până la trei-patru ani, se propune completarea Legii nr. 1308 din 25.07.1997 privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului cu un articol  suplimentar 102 care va da posibilitate autorităţilor publice locale şi celor centrale să încaseze o taxă exorbitantă pentru folosirea terenului până la eliberarea lui. Această normă legislativă va oferi dreptul autorităţilor publice locale, în cazul terenurilor proprietate municipală şi celor centrale în cazul terenurilor proprietate de stat să încaseze o plată pentru folosirea terenului ocupat abuziv de la data constatării contravenţiei şi până la eliberarea definitivă a acestuia, care este corelată cu preţul de piaţă al terenului ocupat   neautorizat. Această taxă urmează să fie mărită pentru fiecare an de utilizare ilegală a lotului de pământ cu până la 100% din costul de piaţă, până la eliberarea terenului.

Având în vedere faptul că în realitate suntem deposedaţi ilegal de terenurile municipale prin metode de construire neautorizată a construcţiilor, gardurilor, aceste contravenţii aduc grave prejudicii bugetului municipal şi imaginii autorităţilor publice locale.

În legătură cu faptul că acest gen de contravenţii este stihinic şi anterior nu li s-a acordat prioritate, ele se depistează anevoios, inclusiv contravenientul adesea este greu de depistat, din care cauză este necesar de modificat art. 30 din Codul contravenţional, în privinţa termenului de prescripţie de 3 luni, de la depistarea lor, la termenul de 12 luni.

Aceste modificări vor da posibilitate de a realiza cu succes sarcinile respective, reglementate în art. 86-88, 101 din Codul funciar şi art.116, 178, 179 din Codul Contravenţional de către autorităţile publice locale.

La Articolul 28 din Legea nr.163-XVIII din 09.07.2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie, propunem introducerea unor alineate noi, ce dispun obligativitatea de demolare a construcţiilor construite cu încălcarea legislaţiei şi interzicerea  legalizării acestora de către instanţele de judecată.

Prin aceste modificări ţinem să prevenim cazurile frecvent întâlnite în practică, iniţial construirea şi apoi legalizarea acestor construcţii.

La art. 398 din Codul contravenţional, propunem transferul competenţei de sancționarea contravenţiilor prevăzute la art. 178 (încălcarea regulilor de construire a caselor cu un nivel în localităţile rurale şi a căsuţelor de livadă în întovărăşirile pomicole şi de constatare art. 179 (construcţii neautorizate şi intervenţii neautorizate la construcţiile existente din competenţa Inspecţiei de Stat în Construcţii în competenţa administraţiei publice locale (comisiei administrative). Conform procedurii actuale, organele APL, în momentul depistării unui construcţii ilegale, sesizează Inspecţia de Stat în construcţii care constată existenţa acestora şi transmite dosarul spre examinare instanţei de judecată, fapt ce tergiversează procesul de sancţionare a contravenienţilor şi subminează autoritatea organelor administraţiei publice locale ce nu deţin atribuţii întru constatarea şi aplicarea contravenţiei în cazul vizat.

Modificările aduse legislaţiei prin proiectul de lege, vor simplifica modalitatea de monitorizare a construcţiilor, depistarea celor ilegale, precum şi prevenirea apariţiei altor noi, construite cu încălcarea legislaţiei.

Deputat în Parlament,

                                                                                                                         Gheorghe BREGA                                 

Acest articol a fost publicat în Proiecte de legi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu